Marlot Communicatie, gevestigd op landgoed Marlot in Den Haag, richt zich op free-publicity, public affairs, crisiscommunicatie, mediatrainingen en detacheringen. Het bureau bestaat sinds 2000 en wordt geleid door Bart Jochems. Marlot Communicatie is gespecialiseerd in de combinatie van public relations en public affairs: kennis van het medialandschap en van de politiek.
» Meer informatie

Marlot Communicatie
Leidsestraatweg 77a
2594 BB Den Haag

T (070) 311 58 66 (24/7 bereikbaar)
F (070) 311 58 76
E info@marlotcommunicatie.nl

Marlot vindt...

De adviseurs van Marlot Communicatie geven commentaar op communicatievraagstukken.

Rouletteperspectief Kun je Nederland uit de crisis krijgen zonder geld? Als je de berichtgeving van de afgelopen weken moet geloven wel. Hoop en kans, dat zijn de sleutelwoorden. Lydia Tiemens naar Marlot Communicatie Lydia Tiemens (34) versterkt per 1 oktober 2013 Marlot Communicatie als senior adviseur. Hoedjes, goede sfeer, groot feest Als je het zo leest zou je vermoeden dat vandaag koningsdag is. Of dat het Nederlands elftal met 7-0 van Duitsland gewonnen heeft. Maar nee, het gaat toch echt om Prinsjesdag. De dag die al jaren geen goed nieuws voor de gewone man op straat oplevert. Tewerkstelling ‘Alle persverzoeken aangaande deze tewerkstelling worden niet gehonoreerd’. Het gaat om de ‘tewerkstelling’ van Hero Brinkman, die weer onder dak is na zijn avonturen in de politiek. Zouden ze daar bij de politie nou lang over hebben nagedacht? In memoriam Intens verdrietig zijn wij over het overlijden van onze collega en directeur
 
Steven Gelder
 
We zijn dankbaar voor alles wat hij ons heeft bijgebracht, over het vak maar bovenal als mens. We missen hem enorm. We wensen Anne, Floris, Lotte, familie en vrienden veel sterkte bij het dragen van dit grote verlies.
 
De tent, niet de vent? Nederlandse topbestuurders hebben weinig behoefte aan professioneel advies over hun imago. Toch zijn ze zich bewust van hun eigen imago en dat van hun organisatie. 80% van de Nederlandse bestuurders geeft zelfs aan hiermee bezig te zijn, blijkt uit onderzoek van The Executive Network. Dus bestuurders willen geen hulp, maar timmeren wel zelf aan de weg? Dat klinkt als doe-het-zelven voor beginners. 5 redenen waarom u een training volgt van Marlot Communicatie:
Ernst&Young; kiest voor Marlot Communicatie Ernst&Young Nederland kiest na een selectieprocedure Marlot Communicatie als PR-bureau. Marlot Communicatie verzorgt mediatrainingen voor Ernst&Young en levert Public Relations advies. Cursussen op maat Marlot Communicatie biedt twee nieuwe cursussen op maat aan:

Een sessie Parelduiken Het tegenlezen van communicatieplannen Maak zelf de keuze: kijken of niet Het nieuws verandert en wordt steeds vaker aangevuld – of gecreëerd - met berichten uit sociale media. Dit vergt ook een verandering van degene die het nieuws ‘consumeert’. Je kunt zelf beslissen om wel of niet te kijken. Een mooi 2013 gewenst! Marlot Communicatie wenst u voor 2013 een mooi jaar toe. Vorig jaar repten wij in deze dagen nog van een crisisvrij jaar. Nu houden wij onze mond over het woord van 2012: crisis. Want hoe vaker mensen ‘crisis’ zeggen, hoe meer ze er zich naar gaan gedragen. Let op de communicatie dus. Dat doen wij zeker, ook in 2013!.
 
Echte belangenbehartiger scheiden van valse profeten Op 26 oktober 2012 verscheen in FD het volgende opinieartikel van Kim Grimpe over juridificering van klachtenprocedures bij financiële aanbieders. Radiostilte uitdragen is een kunst en Rutte verstaat die kunst beter dan Samsom. Bij een kabinetsformatie hoort onvermijdelijk radiostilte. Je gaat je kaarten niet open en bloot op tafel leggen voor heel discussiërend Nederland. Eerst resultaten en dan presenteren, logisch toch?

Roemer had de mooiste roze olifant “U hoeft zich over mij geen zorgen te maken”. Aldus Emile Roemer op 7 september. De stemming van Nederland Bart Jochems, directeur en adviseur van Marlot Communicatie, is van 3  tot en met 13 september iedere werkdag te horen op Radio 1. In het programma 'De stemming van Nederland' geeft hij tussen 20.30 en 21.00 uur zijn visie op de verkiezingscampagne. Voor de SP en zelfs de VVD piekt Samsom te vroeg Wie heeft er nou gewonnen? Die ‘scorebord-vraag’ komt na elk politiek debat op. Veelal aangejaagd door partijtijgers en vaak niet gehinderd door argumenten op feiten gebaseerd. Leuk gezelschapsspel onder het motto: ‘Lekker puh, mijn partijleider was de beste!’ Het is irrelevant commentaar. Trouw: 'Rutte scoort, juist door weg te blijven' 24 augustus 2012 Communicatiestrateeg Bart Jochems in Trouw over de verkiezingsstrategie van Rutte (VVD) en Wilders (PVV). De GPD is ter ziele. Redactionele samenwerking ook? Vroeger, toen ik nog nat achter de oren was, kreeg ik mijn eerste kans bij de Gemeenschappelijke Pers Dienst. Zo heette de GPD toen nog voluit. Daarna werd dat Geassocieerde Pers Diensten. Proef het verschil. Zeventien miljoen Pieters Storms Op 3 augustus 2007 verscheen een opinieartikel van mij in het FD. “Nou ja, (…)” Ga je er op letten, dan wordt het zeer ergerlijk: correspondenten, politici, voorlichters en wat dies meer zij die een antwoord beginnen met: “Nou ja, …” Trial by media Dow Chemical vindt het kennelijk best. Niet zeuren, gewoon campagne voeren Onze opiniebijdrage in NRC Next: In minder dan twee maanden is het 12 september en juist nu het politieke handwerk voor het zomerreces is afgerond, blijft het opvallend stil vanuit alle politieke partijen. Wat ben ik blij dat ik dit weet! Het is weer zomervakantie. Voor velen dan. Een tijd van weinig files op de weg en een massale uitstroom naar de zon breekt aan. En dat heeft ook z’n weerslag op het nieuws. Marketinggeleuter in persberichten. Grr! Zomaar een greep uit de APS berichten van de afgelopen drie weken.  Roze Olifantencompetitie verkiezing2012! Denk niet aan een roze olifant! Een roze wat!? Was dat even sidderen Valt er een brief van het Ministerie van Defensie op de deurmat…en nog een…en nog een. Drie brieven op dezelfde dag? Hier is stront aan de knikker, dit is serieus. Dat kan niet anders! Dit gaat vast over heel ernstige zaken, die de ontvanger niet mag missen. De enige manier om dit over het hoofd te zien is als je consequent je post niet opent. En dus niet onder de indruk bent van welke afzender dan ook.  Fobi Fear of Becoming Irrelevant? Gut ja, er zijn binnenkort verkiezingen Verkiezingen. Opeens. Op 12 september. Uitgebreide inleidende beschietingen in de Tweede Kamer en daarbuiten. En dan meteen op reces. Maar er is toch werk aan de winkel? Politiek slagveld: Catshuisval versterkt onzekerheid. 124 dagen duurde de formatie van het kabinet Rutte met gedoogpartner Wilders en staat daarmee op de derde plaats van traagste formaties sinds 1946. Het beste advies voor een interview met Tweebeeke So you wanna be a fractievoorzitter? We kunnen onze stem voor de nieuwe fractievoorzitter van de PvdA nog net niet per sms uitbrengen! Scanderen om de schandpaal Sociale media leggen feilloos bloot dat grote organisaties moeite hebben met snel en adequaat communiceren als ze onder vuur liggen. Toch slaan we de laatste tijd ook wel eens door met z’n allen.
Weet welk brandje je moet blussen Vorig jaar was Nederland in rep en roer vanwege de Moerdijkbrand. Een jaar later kwam het onderzoeksrapport over de brand naar buiten, met onder andere opmerkingen over de communicatie rondom de brand.
Je kunt van een drol geen gebakje maken Veel, heel veel kritiek is er op de NS en ook op de ‘communicatie’ van de NS: er wordt hier en daar weer driftig gescholden, op de man/vrouw spelen is usance. De valkuilen waar u in 2012 niet in trapt Marlot Communicatie wenste u voor 2011 een crisisvrij jaar. Helemaal crisisvrij willen én kunnen we 2011 niet noemen. 2011 lijkt wel het jaar van organisaties in moeilijkheden: massaontslagen bij bedrijven, instellingen die onder toezicht van de inspectie komen te staan, bestuurders en commissarissen die falen. To bcc or not to bcc Soms vraag ik me dingen af. Nee, correctie. Ik vraag me voortdurend dingen af. Verhoging naar 130 leidt tot déjà vu Het is niet meer de vraag of het kabinet gaat vallen maar wanneer. Mag ik dit zeggen? Vanochtend (12 december) hoorde ik op 3FM Mart Smeets in de show van Giel Beelen. Weet wat je zegt ‘Amanda Krabbé ging wel tien keer vreemd’. ‘Chantal Janzen maakt zin in seks’. ‘Hot news’ volgens diverse media. Hadden Amanda en Chantal dat ook van tevoren beseft? Advocaten-taal wordt afgestraft Bij De Wereld Draait Door zaten donderdag 20 oktober twee advocaten van Holleeder. Holleeder wil namelijk niet dat de film ‘De Heineken Ontvoering’ in de bioscoop te zien zal zijn. Wel of niet? Het is niet verstandig voor ieder wissewasje een persbericht te versturen. “Geen commentaar” kan echt niet meer! “Geen commentaar”. Deze kreet hoor je maar al te vaak wanneer een woordvoerder van een bedrijf of organisatie wordt overvallen door een journalist als het betreffende bedrijf of de organisatie in de penarie zit, een crisis dus. Uit de praktijk. Belt een journalist een klant: “Wij willen graag een interview, want wij hebben nieuws over u”.
Klant: “Interessant, welk nieuws heeft u dan wel?”
Daar zit binnenkort geen ruit meer in Stel u bent directeur van een grote maatschappelijke organisatie waar een megacrisis uitbreekt. Dan is het logisch dat u door een journalist wordt benaderd en dat de media uitgebreid aandacht aan die crisis besteden. Dan is het zaak adequaat te handelen en vooral uw eigen ruiten niet in te gooien. Papegaaien in de kinderopvang Minister Donner veroorzaakte onlangs veel ophef met zijn voorgenomen bezuinigingen op de kinderopvang. De regeling lijkt slachtoffer van zijn eigen succes geworden. Kom met een geloofwaardig product Iets waar je zelf niet honderd procent achter staat, valt niet te verkopen aan je relaties en het algemeen publiek. Plaats overheidsinformatie online zodra deze naar de media gaat Of het nou om politieke maatregelen of voedselveiligheidkwesties gaat, de informatie hoort er te staan. Komkommernieuws Komkommers zijn vrij van de EHEC-bacterie, zo melden de nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (nVWA)  en het productschap Tuinbouw na onderzoek. Fotonegatief? Nog even een fotootje bij het artikel, want dat is leuk! Het lijkt zo simpel en onschuldig, maar is dat wel waar? U laat vervolgens een foto schieten die perfect aansluit bij het artikel waar u zojuist aan meegewerkt hebt. Dat is natuurlijk leuk, maar realiseert u zich wel dat de foto in een archief verdwijnt? Juist op momenten dat de foto ongepast is, kan hij zomaar weer opduiken. Een naam zegt ook niet alles Op het shirt van PSV prijkt sinds deze week niet alleen meer de naam Philips. Ook de achterkant van het shirt wordt benut. De komende drie seizoenen speelt PSV met de sponsornaam Freo op de achterkant van het shirt. Freo, die naam zei mij eerlijk gezegd niets. Gaat shirtsponsoring daar verandering in brengen? Quod erat demonstrandum? Ja, het was een lang verhaal van minister Donner over de persvrijheid en de Wet Openbaarheid van Bestuur. En dus zondigde de minister tegen de belangrijke regel:  ‘Zeg het in 16 seconden, anders gaan anderen vertellen wat je bedoelt te zeggen’.
Marco K(roon) Vandaag stond Marco Kroon voor de rechter. Of was het Marco K.? Het Openbaar Ministerie weet het zelf ook niet zo goed, zo staan vandaag op de website van het OM beide varianten te lezen. Iedereen is spindoctor Kim Grimpe en Bart Jochems - De auteurs zijn adviseur bij Marlot Communicatie. Volgens hen zijn de verguisde spindoctors geen beroepsleugenaars, maar belichten zij slechts bepaalde aspecten van de werkelijkheid - zoals wij allen dat doen. Verschenen in de Volkskrant zaterdag 5 maart 2011. Ministers Kamp en Opstelten kiezen verschillende wegen naar Rome Is de stilte van Kamp goed of kiest u voor het breekijzer van Opstelten? Voel je je aangesproken? Sinds enige tijd zendt de lokale Amsterdamse televisiezender AT5 reclamespotjes uit van de reclassering. Over de mogelijkheden die er allemaal zijn als je net bent vrijgekomen. Tjonge. Zijn er nou zo veel AT5-kijkers die in dit schuitje zitten? Die net uit de cel zijn en denken: ‘wat nu?’ Wikileaks, Twitter en Facebook. Hoe voorkom je als organisatie reputatieschade? Beste CEO,
Wikileaks, een website waar klokkenluiders van de overheid of uit het bedrijfsleven, anoniem documenten kunnen  laten plaatsen, kan de reputatie van organisaties behoorlijk schaden.
Marlot Communicatie wenst u een crisisvrij 2011! Omdat er altijd een kans bestaat dat onze wens onverhoopt niet uitkomt, is een gedegen voorbereiding op een crisis geen overbodige luxe. Om u op weg te helpen delen wij graag onze ‘tien crisis-geboden’ met u. De PVV en de lobbyist Het Financieele Dagblad stelt dat de PVV een ‘doodgewone partij’ is voor lobbyend Nederland. It giet oan! Maar niet voor Henk en Erik.
Het is dinsdagavond, De Wereld Draait Door. Erik Hulzebosch en Henk Angenent zijn te gast bij Matthijs van Nieuwkerk. Ze hadden zich enorm verheugd op de Elfstedentocht dit jaar, maar helaas kunnen zij niet mee schaatsen. Want, ze zijn uitgeloot.
Verhuizen en deleten En breek met alles en iedereen! Wil de ware leider opstaan? Sociale media alleen inzetten voor het werven van werknemers is te mager, gebruik ze om je leiderschap te versterken Een simpele mededeling volstaat Op een persconferentie wordt nieuws naar buiten gebracht. Organisaties geven persconferenties dus alleen als zij zelf iets kunnen melden. Henk Dagelijks adviseren wij klanten over hun optreden in de media. Je kunt mensen voorbereiden, reflexen aanleren – of afleren - en oneliners meegeven, maar er blijft altijd een niet te beïnvloeden factor. De X-factor.
Geef de burger zijn probleem terug Hoe je met voorlichting, pr of marketing de consument iets laat doen wat hij niet wil doen
De sociale paspop Modeverschijnsel of toewijding? Ben je wel wat je uit wilt stralen?
C1000 worstelt met 'kiloknaller': intern = extern en vice versa. Hoe ‘intern’ is een memo dat wordt uitgestuurd vanaf het hoofdkantoor van een landelijke supermarkt naar alle vestigingen? Het kan in ieder geval niet meer gerekend worden tot interne communicatie als het op de voorpagina van de Volkskrant belandt. Bepaalt je baas ook wat je met de buurvrouw bespreekt? Gedragscodes zijn naïef. Bedrijven moeten de discussie over het gebruik van sociale media met medewerkers aangaan. Draai het ook eens om: sociale media zijn een verrijking voor kenniswerkers. Wat zijn we aan het doen…..? ‘Politie zoekt weer een Klaas Wilting’. Zo kopte het AD op 20 juli boven een artikel over de politiekorpsen die op zoek zijn naar aansprekende gezichten die media te woord kunnen staan. De reden….? Zit de juiste persoon op de stoel van woordvoerder? Zowel collega Monique als Bart schreven over de overmatige aandacht van de media voor de persoon als lijsttrekker waarbij zij de link legden naar de politiek. ‘At your service’ Deze leus is de beste politieke Nederlandse slagzin door de jaren heen. Althans... Wat u drijft interesseert me, niet welke hond u heeft. Je ziet ze er mee worstelen: in hoeverre laat ik media toe in mijn privéleven? Nieuws boven alles Het is 12 mei 2010. Aan het einde van de ochtend wordt duidelijk dat bij de vliegtuigramp in Libië, waarover al werd bericht, naar alle waarschijnlijkheid 61 Nederlanders zijn omgekomen. De krant vraagt iedereen om ‘openheid’; waarom geeft de krant die zelf dan niet? De ombudsmannen vliegen je om de oren als lezer, kijker, luisteraar. Elk zichzelf respecterend medium heeft er wel één. Stommetje spelen in de sociale media nog stommer Politici betreden Twitter met vallen en opstaan Festival zonder publiek: nobel initiatief loopt uit op gemiste kans Het is een bekende angst; je organiseert een groot feest en van tevoren ben je bang dat er niemand op komt dagen. Boerenslimheid zonder (te veel) glamour De glossy 'Gerda' is niet onopgemerkt gebleven. Regionaal item flopt in De Wereld Draait Door Hilariteit bij het publiek na het zien van een fragment in De Wereld Draait Door. Van slag door het weer Slippen, glijden en bibberen. Dat zijn wel de thema’s van deze winter. Dat geldt voor het weer, maar ook voor de politiek. De pot verwijt de ketel Commentatoren, deskundigen, journalisten riepen jarenlang dat het op z’n minst vreemd was dat de kabinetten-Balkenende zich steeds verzetten tegen iets dat voor de hand ligt: Het kan vriezen, het kan dooien Gelukkig, het dooit! Deze kop had ik graag willen lezen op de voorpagina’s van alle kranten.